torsdag 24 januari 2008

Bi-rollen


När en flicka/tjej/kvinna föder barn så är vi alla eniga om att det är en insats som kräver sin man... kvinna. Det är lite av insatsernas insats. Det är vi alla med på och det ska ni ha. Något som alla också verkar vara med på är även hur bi-rollen ska porträtteras. I efterhand. Den bi-roll som mannen innehar vid dramat, thrillern eller farsen.

Jag var på en profylax-kurs igår. Så här lät det mest hela tiden;
"Jaa-a, det finns ju en maskin i rummet. Som blippar och bloppar. Hur reagerar mannen då tror ni?" Följt av ett gapskratt och ett litet artigt skratt från det lesbiska paret. Eller såhär: "Jaa-a, medans jag låg där och krystade för glatta livet stod Håkan och följde värkkurvan på en monitor istället..." kursledaren ställer sig bredbent och hukar lät med en koncentrerad min och säger med lite sluddrande basröst "Nuuu kommer det snart en, älskling!" Kvinnorna och delar av den manliga skaran tjuter av skratt. Jag tycker inte att det är roligt. Jag har inga problem med att mannen som grupp fördummas. Mer att det är riktigt tråkig humor.

Inga kommentarer: